HANGAR 18

  Zdecydowanie największą budowlą na terenie bazy, wciąż wyróżniającą się z szeregu innych zabudowań i widoczną z odległego Tikaboo jest Hangar 18. Przez lata stał się swoistą wizytówką Groom Lake. Jego całkowita powierzchnia wynosi 4697m2. Wysokość jest oceniana na ok. 8 pięter. Bramy zainstalowane są po obydwu stronach, co doskonale widać ze zdjęć satelitarnych.

  Hangar jest połączony z dwoma mniejszymi budynkami, które stanowią zaplecze badawczo-techniczne. H 18 może pomieścić w swoim wnętrzu samolot o rozpiętości skrzydeł ponad 70,5m i długości ponad 57m.

  Nazywany także budynkiem 430. Jego bramy są podzielone na cztery części, z których każda może otwierać się niezależnie. Trudno powiedzieć cokolwiek na temat właściciela. Niektóre źródła (Dreamlandresort) przypuszczają, że od początku swojego istnienia był we władaniu Sił Powietrznych USA, nie, jak przypuszczają inni, korporacji Northrop/Grumman czy Lockheed Martin. 

  Ze względu na możliwość skanowania  wnętrza przez satelity szpiegowskie jego górna część jest schładzana, co na zdjęciach powoduje zabarwienie obrazu na biało. Nie zdarzyło się jeszcze aby wykonano zdjęcie z uchylonymi bramami choćby z jednej strony. Otwarcie następuje zawsze po odebraniu informacji z NORAD o tym, że nad Groom Lake nic nie przelatuje.
Kliknij tutaj aby uzyskać powiększenie 18kB jpg)


 
C
zęsto zdarza się przeczytać w sieci o "prawdziwym przeznaczeniu" H-18. Słyszałem już o windzie, która
prowadzi do olbrzymiego, podziemnego kompleksu pod Groom Lake, o składowaniu tam latających dysków i innych tego typu ciekawostkach.


 
Faktem natomiast jest to, że zbudowany został z przeznaczeniem na coraz to nowsze prototypy samolotów szpiegowskich, które mają wyruszyć na swój rekonesans. Poprzez schłodzenie jego wnętrza nikt z góry nie jest w stanie stwierdzić jakiego typu samolot zostanie wkrótce testowany, ani w ogóle sprawdzić czy wnętrze cokolwiek mieści, czy hangar w danym momencie stoi pusty. Samolot przed swoim startem zostaje umieszczony w hangarze, gdzie trwa jego przygotowanie do misji. Po jej zakończeniu maszyna wraca również do tego hangaru. Następuje wtedy sprawdzenie wszystkich podzespołów i urządzeń towarzyszących. Większość urządzeń do ewentualnych napraw i testów znajduje się w przyległych budynkach, które zostały połączone z H18

.

Ciekawostki

Nie udało się wykonać zdjęć H 18 z otwartymi wrotami

.

Po prawej stronie (patrząc od strony Tikaboo), lub w kierunku północnym od H 18, dodano zaporę, której celem miało być zatrzymywanie i rozpraszanie gazów wylotowych z silników maszyny, która stoi w hangarze.
.
Hangar jest dalej w użyciu, a najczęściej łączy się go z projektem z początku lat 90-tych i samolotem Aurora
.
Jedynie raz udzało się zrobić zdjęcie maszynie, która kołowała przed hangarem. Było to w 1995r - zdjęcie wykonał Andreas von Retyi ze wzgórz Freedom.
.
H 18 jest jedyną budowlą w Groom Lake, która jest widoczna przez zwykłą lornetkę ze szczytu Tikaboo odległego o 42 km od Area 51

Dreamland Online Copyright 2001-2004

Licznik